دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ |۲۷ صفر ۱۴۴۶ | Sep 2, 2024
کد خبر: 1180305
۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
آیین عزاداری زنجانی ها در مشهد مقدس

حوزه/ هیئت مکتب الزینب زینبیه اعظم زنجان، پایه گذار گردهمایی و عزاداری زنجانی ها در مشهد مقدس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از زنجان، هیئات مذهبی زنجان، امسال نیز طبق سنوات گذشته با حضور خود در مشهد مقدس، به عزاداری پایان ماه صفر می پردازند.

همه ساله هیئات عزاداری استان ها و اقوام مختلف در صحن‌ ها و رواق‌ های حرم مطهر رضوی حضور پیدا می‌کنند و هم زمان با ایام عزاداری رحلت حضرت رسول (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) در جوار بارگاه ملکوتی ایشان، آیین‌های عزاداری خود را برپا می‌کنند.

زنجانی‌ها نیز در ایام پایانی ماه صفر خودشان را به حرم امام رضا (ع) رسانده و به مدیحه‌ سرایی‌ و عزاداری می‌پردازند.

این آیین از سال ۱۳۶۹ شکل گرفته‌، به طوری که هیئات زنجانی در قالب کاروان، از مسجد زینبیه اعظم زنجان به سمت مشهد الرضا (ع) حرکت می‌کنند.

حرکت این کاروان از زنجان رفته‌ رفته تبدیل به یک سنت شده و محبان اهل‌ بیت (ع) تا کنون این سنت را حفظ کرده‌اند.

حضور مرثیه سرایان شاخص کشور و علمای بزرگ مشهد و دیگر نقاط کشور، زنجانیان مقیم مشهد و آذری‌ زبانان شمال غرب کشور از جمله اردبیل، تبریز و ارومیه و فارس زبانان نیز در این محفل به‌خوبی مشهود بوده و طبق آخرین برآوردها بیش از ۶ هزار نفر در این مراسم حضور می‌یابند.

مراسم عزاداری امسال نیز از ۱۰ تا ۱۴ شهریور ماه به مدت پنج شب از ساعت ۱۶ تا اذان مغرب با حضور مرجع عالیقدر آیت الله سید محمد حسینی زنجانی و با مرثیه سرایی استاد حاج غلامرضا عینی فرد در مهدیه مشهد برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha